Related Posts with Thumbnails

Tuesday, November 23, 2010

Taklimat Pilihanraya Pemuda PRU 13

Taklimat Pilihanraya Pemuda PRU 13 anjuran Dewan Pemuda PAS Kawasan Kemaman telah diadakan di Markas PAS Bukit Mentok. Penyertaan dari Pemuda Dun amat memberangsangkan.

Taklimat ini telah dipengerusikan oleh Ustaz Hishamuddin (Tim. Ketua Pemuda PAS Kemaman) dan penceramah jemputan adalah Ustaz Haji Idris Ahmad (Ketua Penerangan PAS Pusat).

Beliau menegaskan bahawa pemuda-pemuda perlu ditiup semangat dan kesedaran untuk menghadapi dan memperjuangkan Parti hingga mencapai kemenangan dalam Pilihanraya Umum nanti. Kerana gerak kerja dari pemuda-pemuda sangat penting dalam menentukan kemenangan sesebuah parti. Jika dilihat dari sudut keyakinan terhadap agama ramai penyokong UMNO rata-rata berkeyakinan kepada pimpinan atau ulama-ulama dari PAS dalam menguruskan kerja-kerja yang berkaitan keagamaan sebagai contoh menguruskan jenazah, tahlil dan apa-apa aktiviti yang menjurus kepada akidah tapi dari politik mereka ini tetap menyokong UMNO. Ini jelas menunjukkan bahawa mereka ini percaya bahawa PAS menjurus kepada agama manakala UMNO hanya perjuangan bangsa.

Jika dilihat dasar parti, PAS dari dahulu hingga sekarang dasar parti tidak berubah iaitu meletakkan Islam dalam pentadbiran seperti yang tertera dalam perenggang ketiga dasar pertubuhan walaupun pimpinan silih bertukar ganti. Berbeza dengan UMNO, dasar yang diamalkan tidak meletakkan Islam di dalam dasar pentadbiran malahan banyak penyelewengan yang berlaku.

Dalam ucapan beliau lagi, memang jika diukur dari segi kelengkapan pejabat PAS banyak yang kurang berbanding dengan UMNO. Pejabat PAS tidak sehebat pejabat UMNO yang mempunyai segala kelengkapan dalaman. Walau sehebat manapun kelengkapan yang dimiliki oleh UMNO tapi UMNO masih takut hendak berhadapan dengan PAS. Selama ini UMNO hanya mempunyai 3 M sebagai kekuatan menjalankan kerja-kerja parti jika 3 M tersebut tiada sudah lama Parti UMNO berkubur. 3 M yang dimaksudkan itu ialah Media, Money dan Machinery (Jentera Kerajaan) percayalah jika tiada 3 M tersebut Parti UMNO akan berkubur. Dengan Media UMNO dapat mempengaruhi minda-minda orang yang dipendalaman yang rata-rata dari mereka tidak mendapat maklumat dari lain selain warta berita di television. Berbanding dengan yang tinggal dibandar yang mempunyai maklumat dari internet. Dengan Money (duit) pula UMNO membeli pengundi-pengundi dengan mudah. Berbekalkan duit pengundi dipendalaman juga dapat dipengaruhi dengan mudah malah pengundi-pengundi yang terdiri dari anak-anak muda juga dapat digelapkan mata dengan nilaian ringgit yang lumayan. Dan UMNO juga memperkudakan anggota-anggota kerajaan dengan menganjurkan program-program kebajikan sebagai contoh “Kempen Derma Darah”. Semua kempen-kempen tersebut lebih banyak menjurus kepada gerak kerja kearah pilihanraya.

Apa yang PAS ada hanyalah ceramah yang kadangkala tidak dikeluarkan permit oleh pihat berkuasa. Hanya setakat ini ceramahlah satu-satunya medan yang paling berkesan bagi PAS untuk menerangkan kepada rakyat isu-isu semasa dalam Malaysia ini. Itu pun hendak disekat oleh UMNO.

Akhir sekali, beliau mengesa kepada pemuda-pemuda PAS agar teruskan berjuang hingga mencapai kemenangan, InsyaAllah……..

TAKBIR!!!!! Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment