Related Posts with Thumbnails

Thursday, October 1, 2009

Ketua Pesuruhjaya SPRM dakwa CPI tidak adil

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Ahmad Said Hamdan mendakwa Indeks Persepsi Rasuah (CPI) yang dikeluarkan oleh Transparency International (TI) tidak adil.

Sebagai contoh, dakwa beliau, CPI tidak mengambilkira jumlah penduduk negara-negara dalam indeks tersebut.
"Saya melihat begitu banyak penambahbaikan di dalam perkhidmatan awam sejak 10 tahun lalu," akhbar Filipina, Business Mirror memetik beliau berkata.

Akhbar itu melaporkan, TI menyifatkan reputasi Malaysia sebagai tempat menjalankan perniagaan telah merosot sejak beberapa tahun lalu.

Malah, lapor akhbar itu lagi, TI menyifatkan projek hidroelektrik Bakun sebagai "tugu rasuah".
Laporan CPI bagi tahun 2008 menunjukkan kedudukaan Malaysia bertambah buruk, merudum ke tangga ke 47 dari tangga ke 43 dalam indeks bagi tahun 2007.

Sejak kali pertama Malaysia disenaraikan dalam indeks tersebutpada tahun 1995, di mana Malaysia berada pada tangga ke 23, kedudukannya terus merudum.

Malah, kedudukan Malaysia lebih buruk dari Israel yang dilabel sebagai entiti haram pengganas. Israel berada pada kedudukan ke 33 dalam indeks tersebut bagi tahun 2008.

Tuduhan Ahmad Said itu dilihat sebagai tindak balas kepada ulasan Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Datuk Paul Low kepada indeks tersebut.

Low menyifatkan SPRM belum memperlihatkan hasil yang diinginkan dan orang ramai menganggap suruhanjaya itu sebagai mengamalkan penyiasatan dan pendakwaan secara berpilih-pilih.

Isu rasuah di Malaysia belum mendapat keutamaan dari segi usaha menangani masalah tersebut, kata beliau.

Ketika mengumumkan Laporan Rasuah Global (CGR) 2009 baru-baru ini, Low berkata, usaha mencegah rasuah di negara ini tidak ubah seperti melepas batuk di tangga sahaja jika tidak dilaksanakan tindakan drastik untuk memisahkan hubungan selesa antara kerajaan, perniagaan dan politik.

GCR adalah penerbitan tahunan utama TI yang menghimpunkan penyelidikan dan analisis pakar-pakar di seluruh dunia dengan tumpuan kepada isu berkaitan rasuah.

Ia menampilkan 75 pakar dalam mengkaji skala, skop dan kemusnahan akibat rasuah syarikat, dan meliputi perniagaan kecil dan sederhana hinggalah syarikat multinasional di 46 negara.

Menurut laporan itu, berkata hubungan antara kerajaan, perkhidmatan awam dan sektor swasta di Malaysia melemahkan keberkesanan konsep "check and balance".
"Pembiayaan politik merupakan isu besar," kata Low.

Laporan itu juga menyatakan bahawa hubungan kompleks antara politik, sektor awam dan sektor swasta itu bererti rasuah mungkin berlaku dengan bebas tanpa sebarang hukuman. Satu-satunya sisi yang positif dari laporan tersebut mengenai Malaysia ialah pengiktirafan yang diberikan kepada kerajaan Pulau Pinang dalam memerangi rasuah.

No comments:

Post a Comment